7 mýtov v LEAN, v ktoré už neverím

Venujem sa LEANu už 14 rokov a počas svojej praxe som dospel k nasledujúcim mýtom, ktorým už neverím.

1. „Existuje 7 druhov plytvania.“ Ako pomôcka je to fajn, ale dôsledným sledovaním procesov naprieč tokom hodnôt človek odhalí ďalších 234 druhov, ktoré si tiež vyžadujú pozornosť. Spomínaných 7 je vzájomne previazaných, ich účelom bolo skôr vytvoriť praktický checklist na ich hľadanie v dielni.

2. „Lean je o eliminácií plytvania (MUDA).“ Skúsenosť z viac ako 140 firiem mi ukazuje, že plytvanie (MUDA) je vo väčšine prípadov len dôsledkom nerovnomernosti plánovania a riadenia či nerovnomernosti práce (MURA) a následného preťažovania či nevyužitia kapacít (MURI). Plytvania nastupujú na scénu až následne.

3. „Naša firma je veľmi špecifická, u nás sa to nedá a nevieme sa inšpirovať z iných odvetví.“ Každý z nás je inou osobnosťou a aj tak sa vzájomne inšpirujeme. Firma je špecifická, pretože si to myslia jej zamestnanci a vzájomne sa v tom utvrdzujú, pretože premýšľajú podobne. Aj primár oddelenia sa vie inšpirovať v automobilke, metalurg v pivovare. Väčšina patentov a objavov prichádza prenosom ideí naprieč odvetviami.

4. „Začneme s metódou 5S.“ Ďaleko dôležitejšie ako zlepšenie štandardizácie pracovísk je kľúčové začať najprv s mapovaním celého toku a Value Stream Designu, ktorý podporuje stratégiu firmy. Aká to je? Konkurenčná výhoda? Hodnota? Následne si adresne zvolíme metódy/nástroje v konkrétnych projektoch procesných zmien.

5. „Majstri a ľudia v dielni sú problém – ako prvé začnime s ich školeniami“ Naopak – kľúčový je stredný a TOP manažment. Porozumenie princípom, filozofii, návšteva iných podnikov, tréningy, samoštúdium. Je množstvo spôsobov. Ak dôjde ku konsenzu v otázkach princípov a hodnôt, môžeme iniciatívu rolovať nižšie. Poznám firmy, kde najväčšími prekážkami sú práve nevedomí CEO/majitelia/konatelia.

6. „Lean je len sedliacky rozum.“ Nie. Lean je viac ako sedliacky rozum. Používa princípy a metódy, z ktorých mnohé sú dokonca protiintuitívne.

7. „Stačí nám to len okopírovať z inej firmy a od zajtra používať.“ Len tým stratíte čas a demotivujete ľudí. Metódy a riešenia si treba prispôsobiť priamo na svoje podmienky. Radšej si vytvorte vlastný tím a využite synergie s externým konzultantom. Efektívnejšie tak dosiahnete svoj cieľ.